Det var ju det här med lönen

Publiserat 2013-05-31 21:00:10 i Frankrike/Disney, Randoms,

Ja så idag var det ju alltså lönedags. Skitbra. Bara att få en check på jobbet och sedan sätta in den på banken, och så är det liksom ordnat och man slipper tänka mer på det (nästa månad går den nämligen in på kontot direkt, det är bara första lönen som är sådan här). Easy enough.
 
Trodde jag ja. Lite såhär gick det till när jag skulle försöka komma över min lön.
 
1) Jag och en klasskamrat anländer jobbet och frågar om det är idag vi ska få lön (eller ja, han frågar eftersom han är fransk och det är ju liksom plus facile). Jo det är det men DET FINNS INGA CHECKAR. Nehej, inte det. Undertecknad känner att hon vill hyperventilera lite, klasskamrat förklarar att vi minsann inte har några pengar och måste ha lön typ omgående. Okej, de ska kolla.
 
2) Jag jobbar. (Det går i alla fall fint.)
 
3) Jag slutar jobbet och går för att kolla upp det här med checken. Min klasskamrat får sin. De letar efter min. Den finns inte där. Nehej det är det väl klart att den inte gör. Kan jag vänta lite? Tio minuter eller så. Jodå, det kan jag väl om jag måste (egentligen vill jag ju gå hem men lön vill jag ju hellre ha liksom).
 
4) Nope. INGEN CHECK där inte. Kan du gå till Colonel Hatis? (Eftersom jag jobbar där egentligen.) C.H är stäng säger jag då. Jaha, nej då är det ju ingen idé att gå dit. Kan jag kanske gå till Service Pay? Ja va fan, det gör jag väl då.
 
5) Anländer service pay och är vid det här laget något ur balans (alla som känner mig vet). Finns det måhända en check här då? De kollar. NEJ. Ingen check här heller. Jag känner hur jag kanske behöver en påse att andas i eller något i det häradet. Kan jag gå till Fuente? (Tydligen är det där lönerna från C.H har hamnat.) Okej.
 
6) Går till Fuente. Frågar där. Ska kolla säger de. Kollar. Hittar först ingenting (vill typ gråta vid det här laget), men så kollar de en gång till och där, ÄNTLIGEN, är min lön.
 
7) Vi har nu missat öppettiderna på banken och kan därmed inte sätta in några pengar förrän på tisdag (tydligen är det stängt på måndag) och får då inte tillgång till dem förrän onsdag/torsdag. Får ringa hem och be dem föra över från mitt sparkonto. Funkar också men är inte idealiskt.
 
Puh... Fattar ni att det var en lång eftermiddag eller? Eh. Fransmän alltså. Men nu ska det väl i alla fall vara ordnat, tror jag. Bara att sätta in eländet också. Gees.

Kommentarer

Säg något
Not published

Om mig

Me

nilsen

Svorsk by popular demand. twitter: @EmmaSofiaNilsen Instagram: @Sofia Nilsen